fredag 1 oktober 2010

Tillväxthormonbehandling

Hade läkartid i tisdags med anledning av hormonproverna som togs i påskas.....ja det tar sin tid inom sjukvården!!! De har nu sett att Victoria saknar en del tillväxthormoner, inte att hon saknar helt men att det är påverkat. Beror på strålning och cellgifter som hon har fått i många år. Vanlig biverkan/seneffekt. Bara att gilla läget, vad kan vi annat göra?
Naturligtvis är det upp till oss som föräldrar om vi vill ge henne detta eller ej. Det är ju svårt att veta hur mycket hon skulle växa mer. Hon är nästan längst i sin klass 152.4 cm i dag och 11½ år. Men det kan också vara så att hon inte skulle växa så mycket mer utan hormoner. Allt beror på när hon kommer in i puberteten. Tillväxten på flickor är som störts innan puberteten och under puberteten. Medan killar växer mest under puberteten och direkt efter.
Vi fick med oss en sprutpenna hem som vi nu ska öva med. Hon ska sedan ta spruta i benet varje kväll. Kan tala om att hon inte jublade precis.............förstår att hon är innerligt trött på allt vad sjukhus heter. Medicineringen kommer att pågå under 1 år för att sedan utvärdera hur mycket hon har växt och om det är någon mening med att fortsätta. Ger det resultat så kommer hon att fortsätta medicinera under hela puberteten.
Fredagkväll - så skönt och avkopplande med en hel helg framför oss. Marcus sticker snart iväg på disco, och vi andra är hemma. Imorgon blir det en heldag på stan, massor av ärenden. Allt från höstskor till barnen, kläder, innebandy klubba/glasögon, kolla på ny bil, beställa inredning på IKEA till köket......lång dag!! Hoppas vi hinner med lite mysig fika och lunch:)

2 kommentarer:

Josefin sa...

Hej! Förstår att det är jobbigt för Vickan. Jag vill bara säga att jag är en tjej på 25 år och jag är lika lång som vickan är nu och har ALDRIG haft något problem med det, det är nästan lite som min idientitet att vara kort. Såklart beror det på om man mår dåligat av det men jag vill bara brätta att det inte alls är en konstig längd, antagligen växer hon nog några cm till. Hoppas allt blir bra mer er! Kram Josefin

Amanda sa...

Hej,vad Vickan ska behöva stå ut med, precis som det inte räcker med alla sprutor hon redan har fått!!!Jag tycker med att min Amanda och Victoria är lika det tänkte jag på första gången jag läste er blogg. Ha det bra, kram Linda