lördag 7 november 2009

Polly chokladkaka

Då många efterfrågade mitt recept på denna kaka på Facebook - här kommer det och njut!!

POLLY - CHOKLADKAKA


1 påse valfri Polly (jag valde den ljusa)
1 mörk chokladkaka 250 gr (jag tog mörk blockchoklad 200 gr)
175 gram smör
3 st ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
Ugnen 175 grader
Smält smör och chokladkaka i vattenbad.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ned chokladblandningen och därefter vetemjöl i äggsmeten. Rör slätt!
Häll i Polly - rör om så att det fördelas.
Häll i rund form med löstagbar botten.
Grädda mitt i ugnen 30-35 minuter.
Servera med glass eller grädde.


6 kommentarer:

Anonym sa...

tack maria för receptet nu ska här bakas. Ha det gott många kramar mia (halmstad) Hälsa till resten av familjen en stor kram i från mig

Nina sa...

Mmmm, den låter jättegod. Hur många grader skall det vara på ugnen?

Lisa sa...

Jag har fått prova denna kaka och kan konstatera att den ÄR god (men mäktig).

Susanne sa...

Den blev sååååå god.
Det blev dagens farsdagsfika:)

Maria sa...

Nina: Ugnen 175 grader, står mitt i receptet lite halv dolt, dock! Hoppas att den smaka och att många pappor fick smaka denna idag!!

Kram Maria

Anonym sa...

Hej
Fick denna kaka igår hos en väninna och hon serverade då vispad grädde med hallon i ....supergott!!!