lördag 6 februari 2010

Dolt nummer igen......

......alltså jag gillar inte dessa telefonsamtal. Tog en härlig promenad igår eftermiddag och så ringer mobilen med dolt nummer. Kan ju inte vara sjukhuset, tänkte jag de ringde ju igår och alla provsvar var bra. Men tji fick jag, det var läkaren en gång till. Dunk, dunk, dunk, hjärtat slår i otakt och snabbt, snabbt. Nu hade han kollat på hennes tillväxtkurva och han anser att hon har står still i växten. Ok....vi har bara väntat på att några seneffekter ska slå till. Det blir in till sjukan nästa vecka för att ta mer utredande prover. Måste nu embla henne och sätta nål, hur roligt tycker hon att det är på en skala? -0.0000000. Tjoho, då ska man peppa och komma med tusen bra anledningar till varför vi behöver göra just detta. Jag är så trött på allt detta, om hon bara kunde få vara barn. Hela hennes barndom försvinner i massa läkarbesök och oroliga moment som hon ska fundera över och oroa sig över.Visst läget kunde vara mycket allvarligare och vi kunde ha levt utan henne nu och jag tycker att det finns värre saker än att hon blir lång. Men jag måste fortfarande övertala och peppa mitt barn till detta, som bara vill vara som all andra.
Febern har slagit till mot mig, vaknade med 39 grader i morse och det händer inte ofta. Vinterkräksjukan har gått på jobbet, men jag har inte kräkts. Hade dock ont i magen och var illamående, vet ej om det är en variant men att det inte bryter ut på mig. Resten av familjen är nu på Disney on ice, jag får väl kolla på Melodifestivalen och bädda ner mig under täcket, där jag legat den mesta tiden av dagen redan.

6 kommentarer:

LaufeLille sa...

Usch vad jobbigt! Hoppas du kryar på dig snabbt.
Och önskningar om att provtagningen går så smidigt som den kan. Jag gissar att det på sätt och vis är ännu svårare när barnen är större och förstår så mycket mer. Håller tummarna för provresultaten och att ni får en bra vecka. Ska ni in på tisdag ses vi kanske i korridoren.
Ta hand om er. Många Kramar, Anna

Lotten sa...

Tänker mycket på dig och du/ni har det. Hur det känns för dig som är mamma till sitt egna barn och behöva gå omkring med denna ständiga oro i kroppen. Du får en varm kram från mig! /Lotten

Anonym sa...

Hej!

Vad är det för prover de ska ta. Vad händer om hon inte växer som hon ska. Tillväxthormon? Eller något annat?

Mimmi (Oscar BMT -07)

Maria sa...

Hej Mimmi! Jag är väldigt osäker på detta. Vet att de hela tiden pratat om detta kan ske, men jag har lagt det någonstans långt bak i hjärnan. Kan tänka mig att man kolla sköldkörtel, andra hormoner. Provet hette något specifikt som jag ej fick kläm på. Lovar att berätta när jag vet mer. Det skulle skrivas specifik remiss för detta. De kollade annan tillväxt i december som togs i vanligt stick i fingret, men detta var något helt annat. Hon är lång för sin ålder, men har inte följt sin kurva och detta oroar dem. Sedan vet jag att tillväxthormoner ger sina bieffekter, så detta måste gås igenom noga innan vi tar vissa beslut.

Anonym sa...

Tack Maria! Vi ska till Drottning Silvias på onsdag för 3 års kontroll. Jag vet att Oscar inte har ökat så mycket i vikt sen förra året. Det är alltid bra att vara lite påläst innan man kommer dit. Vilka bieffekter kan man få av tillväxthormoner?

Mimmi

Maria sa...

Vad härligt Mimmi att ni har kommit till 3 års dagen! Jag vet inte så mkt om biverkningarna, så jag ska låta det vara osagt. Hör med dem på sjukhuset. Jag vet bara att en mamma som står i samma sits talade om detta och de funderar över att avstå denna behandling pga biverkningarna. Men som jag skrev innan så blir man mer insatt när man kommer det själv nära. Ska kolla på sjukhuset till veckan. Vi hör också till Drottning Silvias, var bor ni någonstans? Hör gärna av dig efter ert besök i Göteborg.Kram Maria