måndag 8 februari 2010

Förberedelse

Har nu ikväll förberett Victoria på provtagning som kommer att ske på torsdag. Hon blev så där glad, kan jag säga. Hennes sätt att visa detta är att krypa ihop på golvet som en boll och tårarna bara rinner. Marcus sitter på bänken i köket och oron lyser i hans ögon. -Jag lovar att det inte har med din sjukdom att göra, var det jag kunde lugna henne med. De vill bara kolla hur din kropp växer. Du vet ju att vi har pratat om att kroppen kan göra som den själv vill efter strålningen, nu vill man kolla allt detta innan du kommer till Göteborg för återbesök. Hon godtog förklaringen och jag lockade med att på söndag är det alla hjärtans dag, då ska ni få en belöning för att ni är så duktiga på att gå hem själva från skolan, fixa mat och hållas sams. För det är de verkligen. De tar hand om Smilla och tar hand om sig själva och varandra. Inte illa när man är 8 och 10 år.
När hon gick och la sig sa hon: - Om jag inte kommer att växa mer (nu har hon tänkt igenom hela förloppet en stund för sig själv) så vägrar jag att gå ut på 40 år. Så nu vet ni det!!!
Marcus som har rummet bredvid hör vår konversation, då jag talar om för henne att om man nu skulle se att det är något problem med tillväxten så kan man troligen medicinera detta.
Då ropar han: -Kan de stoppa eller vänta med medicineringen tills jag har växt förbi!! Så fräck är han den lille:)
- De kommer att ge dig krymp medicin istället, kontrar Vickan med. Ja, så är syskonkärleken hemma hos oss. Mitt i allvaret kan de skämt och det är ganska skönt. Puss på er, underbara ungar!!!
Stor dag idag, Marcus har klippt bort hockeyfrillan - den stora frågan är: - Kan han spela hockey imorgon utan den?????

2 kommentarer:

Susanne sa...

Tänk om man kunde ge bort några Amandacentimetrar.......

Barnen måste ha bra gener:) Underbara föräldrar ger underbara barn!!!
Och vem har övertalat Marcus att klippa bort hockeyfrillan??? Vad ska jag nu dra i när jag träffar honom nästa gång?

Lisa sa...

Vad sköndt att de kan skämta om det. Du kan ju trösta Vickan med att hur lite hon än växer kommer hon alltid att vara längre än Tilda den lilla smurfen ;)
<3