onsdag 12 augusti 2009

Åter igen ledig!

Vi försöker att förlänga sommaren och ledigheten lite. Jag och barnen har åkt ut till vår husvagn som är uppställd. Jag har ledig dag imorgon och på fredag tog jag en semesterdag. Det var bara 6 barn på arbetet så det fungerade bra att vara ledig. Min barn misstyckte inte om jag säger så:).
Igår var jag till sjukhuset med Victoria, fick en återbudstid till ögonkliniken. Vi har stått på kö sedan februari och nu fick vi en tid pga av ett återbud, kan man kalla kö! Fokus var att undersöka om Vickan har fått grå starr efter främst helkroppsstrålningen. En vanlig seneffekt efter denna behandlingen. Vi var där 1½ timma och många olika undersökningar blev det. Syntest och läsa på bokstavsväggen, fick göra om detta ett flertal gånger. Hon såg inte helt perfekt på den rad som hon bör kunna se, men det var ok ändå, enligt läkaren. Avvaktar och gör om detta senare. De kollade även om det fanns ärrbildningar eller andra sår på hinnan, men allt såg bra ut. De färgade tårvätskan och gav ögondroppar för att vidga pupillen. De enda som läkaren anmärkte på var att synnerverna var svaga. Detta var ingen seneffekt som man brukar få efter strålning. Det kunde vara ärftligt.Läkaren kollade mina synnerver för att se hur de såg ut, men de var perfekta. Vidare undersökningar ang detta kommer att göras inom 2 månader. Vet faktiskt inte i dagsläget vad detta innebär.
Är så trött på sjukhus så man vill bara ge upp. Varför kan man inte bara få vara. Det är fruktansvärt jobbigt att tvinga sitt barn att genomgå alla undersökningar. Hur ska man kunna motivera dem att det är för deras bästa? Det känns som ett övergrepp varje gång när man måste hålla i dem för att de ska kunna genomföra en undersökning och samtidigt vara lugn och få med dem på att genomföra allt. Inte alltid så lätt!
Nu stänger vi av världen ett tag och bor och myser i vår husvagn. På lördag ska vi anordna en kräftskiva tillsammans med några andra. Ska bli jätteroligt! Barnen ska sova hos farmor och farfar!

2 kommentarer:

Marie sa...

Det räcker nu. Det räcker nu. Är det ingen som fattar att er familj inte behöver mera av sjukhusvärlden? Stackars er och jag förstår din frustration över att behöva dra en ny "vända" och behöva oroa sig över något man inte har grepp om. Förhoppningsvis betyder "svaga synnerver" inte något allvarligt. Vi tänker lite extra på er!
Gör precis det du skrev; koppla bort allt som går och försök njuta av ledigheten med barnen i husvagnen. Ta det lugnt till helgen också - har hört att man kan få ont i huvudet av kräftor!
Kramis!

Unknown sa...

Tack Marie, för dina visa ord (som vanligt)! Jag lovar att köpa bra kräftor, inte dem man får ont i huvudet av. KRAM!!