tisdag 18 november 2008

Solen tittar fram fastän det är grått & mörkt ute

Någon vill oss väl ett tag till och det är vi så tacksamma för. Jag har inte upplevt en sådan psykisk press som jag har gjort innan detta provsvar idag. Visst har det varit fruktansvärt när man får återfallsbesked men vi har inte alltid varit medvetna om att det ska komma då. Nu hann vi verkligen oroa oss innan för att idag skulle beskedet komma. Vet inte varför jag var så inställd på detta idag, men känslan som har funnits ett tag har varit så sann. Då är det svårt att se det hela positivt och tänka om. Det är svårt att våga tro på att denna behandling ska hjälpa att ta bort dessa elaka leukemiceller som sprider sig i CNS. Ny benmärg är ju toppen men den påverkar inte CNS, där härjar en egen vätska som bestämmer livet. Den nya benmärgen behövdes för att kunna ge de stora doserna av cellgifter samt helkroppsstrålningen, annars hade inte kroppen klarat av att återhämta sig själv.
Nu visade provsvaren att det inte fanns några celler alls i vätskan och det är TOPPEN! Jag kan inte vara gladare. Resterande av blodproven var bra hb 118, lpk 6.0 och neutrofila 3.2 samt trombocyter 209. Men väntan innan man får dessa provsvar är olidlig. Tror inte att vårdpersonalen riktigt förstår hur man upplever detta och hur många tankar som hinner att flöda runt i huvudet innan de säger något och hur de säger saker. Vi föräldrar med sjuka barn läser av andra människor innan de hinner att blinka. Vi ser hur de går, vad de säger, hur de gör. Som idag t ex när vi väntade och väntade, jag passade på att hämta en kopp kaffe och noterar då att dörren till expeditionen är stängd. Där sitter läkaren och sköterskan och pratar och ringer. Dörren är alltid öppen annars. Men en gång drar tankarna igång, vad händer? Ringer de Göteborg? När får vi beskedet? Det är tur att psyket finns nära för idag var det inte långt kvar innan man hade hamnat där. Måste bestämma en tid med personalen och tala om hur jag upplever detta, de kan ju inte läsa av mig. Tror inte att jag visar ett uns av oro inför dem. Fixar inte fler provtagningar med denna press.
TACK snälla alla ni för era underbara kommentarer och för att ni håller alla tummar för oss. Det känns underbart att veta att ni läser och tar del av vårt liv. Det är svårt att beskriva hur man känner men det känns som att ni har en förståelse för vår oro.
TACK farmor och farfar för tårta och kramar, det behövde vi!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår inte hur ni klarar av denna press. Har kommit på mig själv flera gånger idag med att tänka på er. Kanske därför jag varit så tankspridd på jobbet. När jag skulle gå hem från jobbet och tog ut min mobil från skåpet så hade jag ett missat samtal, vem har ringt och varför? Hjärtat hoppade upp halsgropen innan jag pratat med Anders och han bara ville att jag skulle sätta på fläkten i garaget. Som sagt var "Solen tittar fram fastän det är grått & mörkt ute". Massor med kramar till er alla från oss i Åby

Anonym sa...

Lisa kom och visade SMS:et från Dig Maria, så det kändes verkligen positivt att öppna bloggen idag.
Härligt med tårta. Nu hade Ni ju något stort att fira.
KRAAAAM!

Anonym sa...

Det är sååå himla underbart!!! :D Jag förstår att ni har varit fruktansvärt nervösa. Det måste vara härligt att få släppa de tankarna ett tag och bara leva vanligt svenssonliv.
Vi ses snart!
KRAAAAAM <3 Hela fam. Eskel

Anonym sa...

Förlösande, avslappnande känslor och en och annan varm tår när du medelar oss så underbara nyheter!!!

Bättre nyheter kunde inte vänta någon av oss: Får lov att erkänna att det har varit lite ostrukturerad läsning idag, mina tankar har liksom vandrat åt erat håll.Vad händer? Vilket besked får ni, och hur klarar ni detta?? Var faktiskt ganska nervös när jag skulle öppna bloggen.Vilken dundermärg Markus har, och all positivism som den lilla Vickan begåvats med lyckas återigen vinna över de där elakingarna som ställer till det för henne!!

Njut nu av denna kväll och flera dagar framöver!! Gör något riktigt roligt i helgen hela familjen, jag tror ni behöver det alla!!!
All heder åt er och er kämparanda!

Kram Helena

Anonym sa...

hej och otroligt stort grattis till er,,gu vad skönt att höra.
Ta nu hand Hårda bamse kramar till er alla från oss!!!
Katarina o Mathias o grabbarna!!

Anonym sa...

Vad jag blev lättat när jag läste din blogg i dag!! Så underbart att höra... bli så glad att tårarna rinner!!! en stor kram till hela familjen!!! Pillan

Anonym sa...

Åh så skönt för er!!
Grattis grattis! Ta hand om varann och njut!

Marie sa...

Gu va skönt att höra..På måndag har Marcus sina efterkontroller.. Tänker på er o hoppas att vi syns snart, utanför sjukhusets dörrar.. Hade bra .. Kram Marie. Marcus hälsar..

Anonym sa...

Tårarna rinner när jag läser ditt inlägg trots att vi pratade redan igår. Hörde på dig att du var helt slut. Lätt för oss att säga, men försök att ta in det positiva besked ni trots allt fick igår! Även om du mäter tid i 2-månadersperioder just nu så ta vara på nuet. Det är det enda som är viktigt!

Ni finns i våra tankar, HELA tiden!
Kramar i massor!

Anna sa...

hej. ville bara titta in och säga grattis till det besked ni fick idag. vad skönt det måste kännas. massor av kramar
/Anna (Montessori:))

Anonym sa...

Så otroligt skönt att höra!

Anonym sa...

Så skönt att äntligen få lite positivt! Hoppas ni kan slappna av och rå om varandra lite nu! Det är ni värda!